حمزه-مجله حمزه

بررسی نمونه های مختلف بسته بندی از منظر چاپ و مواد شناسی

بررسی نمونه های مختلف بسته بندی از منظر چاپ و مواد شناسی

در این بخش پس از ارائه تصاویر مربوط به بسته بندی کالاهای مختلف نمایش جزئیات شاخص موجود بر روی برخی از آنها، به بیان توضیحات مربوطه پرداخته میشود این توضیحات در بر دارنده مطالبی پیرامون شیوه چاپ آنها و نوع مواد بکار رفته در تولید بسته بندی می باشند.

در برخی تصاویر، ضمن نمایش شمایی کلی از بسته بندی محصول نماهایی از جزئیات بصری چاپ و شده موجود بر روی وجوه مختلف آن ارائه می گردند در این بخش نخست به ارائه سه نمونه بسته بندی آبمیوه پرداخته می شود که هر چند از لحاظ ظاهری مشابه یکدیگرند لیکن با سه شیوه متفاوت افست، گر اوور و فلکسوگرافی چاپ گردیده اند. وجه مشترک این سه نمونه در جنس بدنه است. پس از آن بررسی سایر نمونه ها مد نظر قرار می گیرد.

در این نمونه از بسته بندی آبمیوه از مواد چند لایه به عنوان ساختار بدنه و از شیوه چاپ افست جهت انتقال تصاویر گرافیکی استفاده گردیده است که ترام های متشکله تصویر، به وضوح قابل مشاهده اند.

همچنین لبه های کاملا صاف و یکنواخت خطوط بارکد نیز موید بهره گیری از چاپ افست در تهیه این نمونه می باشد در چاپ این نمونه از پنج رنگ استفاده شده است که علاوه بر چهار رنگ اصلی شامل یک رنگ قرمز ساختگی به عنوان رنگ پنجم نیز می باشد تا ضمن دستیابی به رنگ قرمز اصلی تعریف شده برای لوگوی محصول و حفظ کیفیت رنگ آن در نمونه های مختلف چاپ شده در جهت کمک به ثبات هویت سازمانی، به صورت مجزا قابل کنترل بوده و سبب بالا رفتن با پایین آمدن چگالی رنگ قرمز در کل تصاویر کار نگردد.

پیشنهاد مطالعه: عوامل ضد جعل در بسته بندی

نقش کلیدی چاپ افست در بسته بندی آبمیوه

 شیوه چاپ افست از جمله روش هایی است که میتواند در چاپ این نوع بسته بندی چندلایه مورد استفاده قرار گیرد که علاوه بر فراهم آوردن کیفیت قبل قول و قابلیت های مختلف و متداول موجود در این شیوه، به امکانات و محدودیت های آن نیز باید در بخش طراحی گرافیک و پیش از چاپ بسته بندی توجه گردد.

بسته بندی آبمیوه چاپ حمزه

بطور کلی شیوه افست را میتوان به عنوان روشی مطرح نمود که همت و زمان لازم جهت تهیه پلیت ها در این شیوه چندان زیاد نبوده و از لحاظ تیراژدهی نهایی نیزه برای چاپ مقادیر نسبتا ،انبوه مناسب است. نکته قابل توجه در این ،نمونه مکانیزم درپوش پیچی موجود بر روی آن است.

این در پوش پیچی که از چهار قطعه مجزا تشکیل گردیده است دو عملکرد متفاوت را تواما انجام می دهد پیچیدن و سوراخ کردن سه قطعه از این مکانیزم مشابه سایر نمونه های درپوش های پیچی هستند بدین صورت که یک قطعه لوله ای شکل بر روی بدنه ظرف، متصل شده و درپوش ضمن حرکت چرخشی بر روی رزوه ها و حرکت به سمت پایین نهایتا با مماس شدن مسیری حلقوی از بالاترین سطح داخلی آن بر روی ضخامت دهانه بالایی قسمت لوله ای شکل متصل به بدنه عمل آب بندی را انجام می دهد. یک باریکه حلقه ای شکل نیز با اتصال به درپوش و ممانعت از چرخش آن به جز در زمان گسستگی نقاط اتصال، عدم گشودگی قبلی درب بسته بندی را تضمین می نماید.

جنس این قطعات از پلی پروپیلن بوده و جهت ایجاد براقیت و تردی مناسب جهت تمرکز تنش پیچشی در نقاط اتصال در پوش به باریکه حلقه ای شکل که منجر به تسلیم مکانیکی و رسیدن به آستانه شکست و پارگی میگردد به میزان اندکی میتوان از پلی استایرن نیز در ماده مورد استفاده جهت تزریق قطعات درب استفاده نمود.

 قطعه چهارم که بصورت لوله ای شکل بوده و در یک سو دندانه های برندهای دارد دارای رزوه هایی با فواصلی بیش از فواصل رزوه های داخلی در پوش است نتیجتا وقتی که برای نخستین بار کاربر با چرخاندن در پوش پیچی بصورت پاد ساعتگرد نسبت به باز نمودن درب بسته بندی مبادرت می ورزد قطعه چهارم نیز توسط زائده های بلندی که در داخل درپوش پیچی است به سمت پایین حرکت کرده و با سوراخ نمودن لایه آلومینیومی موجود بر روی بسته بندی که پوشش مقوایی ندارد درب بسته بندی را باز می نماید.

بسته بندی آبمیوه و شیر

بررسی جزئیات بسته بندی آبمیوه

در این نمونه از بسته بندی آبمیوه از شیوه چاپ گراوور بر روی ماده چند لایه استفاده گردیده است نقاط حکاکی شده ظریف موجود بر روی سیلندر چاپ گراوور در زمان انتقال تصویر بر روی سطح چاپ ،شونده در کنارههای خطوط باریک چاپ شده دندانه هایی را ایجاد می نمایند به دلیل استفاده از یک رنگ برای چاپ نوشته های ریز و خطوط بارکد بررسی این موارد می تواند به سرعت و سهولت شناسایی نوع شیوه چاپی بکار رفته کمک نماید.

پیشنهاد مطالعه: چاپ گراور چیست و کاربرد های چاپ گراور

 دشوار بودن انطباق کامل رنگ های متفاوت بر یکدیگر در زمان چاپ از یک سو و لزوم واضح بودن خطوط بارکد جهت شناسایی و قرائت از سوی دستگاه علامت خوان از سوی دیگر، منجر به استفاده از حداقل تعداد رنگ جهت چاپ این عناصر گرافیکی گردیده است تا جایی که در اکثر موارد جهت چاپ بارکد از رنگ مشکی و در برخی موارد از رنگ آبی (سایان) به تنهایی استفاده می گردد تا مشکل عدم انطباق رنگها و تبعات ناشی از آن منتفی گردند تضاد این دو رنگ تیره نسبت به رنگ سفید زمینه امکان سهولت بیشتر قرائت بارکد برای دستگاه علامت خوان را به همراه دارد.

 شیوه چاپ گراوور از جمله روشهایی است که می تواند در چاپ این نوع بسته بندی چندلایه مورد استفاده قرار گیرد که علاوه بر فراهم آوردن کیفیت عالی امکان حفظ این کیفیت در تیراژ بسیار بالا را نیز میسر می سازد چرا که سیلندرهای چاپ گراوور از دوام بسیار بالایی برای چاپ نمونه های متعدد برخوردارند؛ لیکن در راستای دستیابی به بهترین کیفیت در نمونه های چاپ شده لازم است تا به امکانات و محدودیت های این شیوه در بخش طراحی گرافیک و پیش از چاپ نیز توجه گردد.

 بطور کلی در شیوه چاپ گراوور قیمت و زمان لازم جهت تهیه سیلندرها نسبتا زیاد بوده و از لحاظ تیراژدهی نهایی ،نیز برای چاپ مقادیر ،انبوه با کیفیت بالا و با ثبات مناسب است.

بسته بندی آبمیوه و شیر

بسته بندی آبمیوه

در این نمونه از بسته بندی آبمیوه از شیوه چاپ فلکسوگرافی استفاده گردیده است. در چاپ این ،نمونه از شش رنگ استفاده شده است که علاوه بر چهار رنگ اصلی شامل یک رنگ قرمز و یک رنگ سبز ساختگی به عنوان رنگ پنجم و ششم نیز می باشد تا ضمن دستیابی به رنگ اصلی تعریف شده برای لوگوی محصول و خطوط و کادرها به صورت مجزا قابل کنترل بوده و سبب بالا رفتن یا پایین آمدن چگالی رنگ در تصاویر نگردد.

 در شیوه چاپ فلکسو ،گرافی معمولا لبه های خطوط سطوح و ترام،ها کم رنگ تر و وسط آنها پر رنگ تر است و رنگ حالتی یکدست ندارد بلکه شبیه تصاویر ایجاد شده توسط مهرهای ژلاتینی است. این موضوع در قسمت لبه های خطوط بارکد مشاهده می شود.

بسته بندی آبمیوه و شیر

بسته بندی شیر

در این نمونه از بسته بندی شیر از شیوه چاپ فلکسو گرافی استفاده گردیده است. نوع ترام ها نوع خطوط و کیفیت سطوح ،رنگی به خصوص در نواحی که عدم انطباق وجود دارد موید این مسئله است. لبه های خطوط، کم رنگ تر و وسط آنها پر رنگ تر است و رنگ حالتی یکدست ندارد که این موضوع علاوه بر لبه های خطوط بارکد در سایر بخش ها نیز مشاهده می شود.

 در چاپ این بسته بندی از چهار رنگ مجزا استفاده شده(befarmamoshavere) و به دلیل سفید بودن رنگ بسته بندی کیسه ای که از جنس پلاستیک پلی اتیلن است نیاز به استفاده از زیر رنگ سفید مرتفع گردیده است. مستطیل کوچک سیاه رنگی که در تصویر اصلی مشاهده میشود.

 نشانه ای است جهت برش رول و دوخت حرارتی دو سر بسته بندی که توسط چشم الکترونیک دستگاه بسته بندی قابل تشخیص است به دلیل آنکه پلی اتیلن از خانواده پلاستیکهای گرما نرم ترموپلاست محسوب می شود بنابر این دوخت حرارتی و آب بندی آن به آسانی امکان پذیر است همان گونه که در تصویر ۶۲ مشاهده می شود امکان درج قیمت و تاریخ مصرف نیز با استفاده از شیوه چاپ جوهر افشان بر روی این کیسه ها وجود دارد.

بسته بندی شیر پلاستیکی

 

مجموعه خدمات تخصصی چاپ و بسته بندی حمزه

منبع: کتاب "مواد شناسی و تکنیک های چاپ در بسته بندی" اثر اردشیر حکیمی طهرانی

نظرات

ارسال نظر