حمزه-مجله حمزه

شروع به کار و مراحل طراحی گرافیک + تعاریف

مراحل شروع به کار طراحی گرافیک و چاپ + تعاریف

در این مطلب از مطالب آموزشی مجموعه تخصصی چاپ و بسته بندی لوکس حمزه به بیان مراحل و تعاریف طراحی و چاپ می پردازیم، پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

گام مؤثر در شروع طراحی گرافیک نیاز به عواملی دارد که از شروع ایده تا اجرای آن را دستخوش تغییر می کند. هر چند که سیستم گردش کار در این محیط خیلی سریع دچار تحول شده است.

 اما هنوز لزوم کاربری عوامل اولیه در تهیه طرح مناسب با فرآیند چاپ و تکثیر ضروری است. تمامی ایده هایی که در ذهن طراح نقش می بندد بر اساس محدودیت ها و امکانات تعریف شده در حیطه طراحی است. اما این حیطه با سئوالاتی که طراح آن را از مدیر پروژه با سفارش دهنده می پرسد، روشن و مشخص میشود.

  • چه تیراژی برای کار در نظر گرفته شده است؟
  • چه روشی متناسب با تیراژ قرار است برای چاپ در نظر گرفته شود؟
  • چه تعداد رنگ قرار است وجود داشته باشد؟ چقدر زمان در نظر گرفته شده است؟
  • چقدر هزینه در نظر گرفته شده است؟
  • چه سطح کیفی برای پروژه در نظر گرفته شده است؟
  • چه گرماژی در نظر گرفته شده است؟
  • چه قطعی در نظر گرفته شده است؟

تیراژ چاپ

خیلی از موارد ممکن است در تیراژ بالاتر اشکال محسوب شود ولی در تیراژ پایین (حدود هزار عدد)، مورد توجه قرار نگیرد. تنها توجیه این مسئله میتواند تیراژ پایین .باشد از این دسته میتوان مسایلی را نام برد که برخی از آنها به کیفیت کاره و برخی دیگر به کمیت کار مربوط می شود.

 مثلاً اندازه یک کار چایی ممکن است دورریز و پرت زیادی داشته باشد این مقدار ممکن است برای تیراژ پایین بدون مشکل باشد اما در تیراژ بالا، هر سانت از کاغذ یا مقوا میتواند میلیونها تومان هزینه سربار به پروژه تحمیل کند. مثال دیگر میتواند انتخاب مدل رنگی مناسب با تیراژ باشد.

برای تیراژهای بالا یا بالا بردن دامنه رنگی با انتخاب رنگهای تفکیکی) می توان به کیفیت کار افزود برای نمونه در جعبه های محصولات آرایشی با استفاده از رنگهای تفکیکی کیفیت بالایی به محصول داده می شود.

شروع به کار چاپ و طراحی گرافیک | چاپ حمزه

 روش یا تکنیک چاپی

امکانات و ظرفیتهای متفاوتی در هر کدام از شیوه های چاپ موجود .است. استفاده همسوی این ظرفیتهای ،موجود ارزش بیشتری را به مقوله دیزاین میبخشد. به عبارتی دیگر با استفاده صحیح از مواد و قابلیتهای دستگاه های مختلف پدیداری نقاط ضعف را میتوان به حد اقل رساند و حتی از آن به عنوان نقطه قوت استفاده کرد.

 به عنوان مثال چاپ سیلک برای یک پوستر تکرنگ با کاغذ کاهی رنگ، در تیراژی محدود، ایده آل به نظر آید چرا که پوشانندگی رنگ چاپی و جرم زیاد آن می تواند درخشندگی و بازتاب کاملا متفاوتی به کار ببخشد که هیچ کدام از روشهای دیگر قابل رقابت با آن نباشد. در این مثال چاپ سیلک نیازی به دقت بالاتر لترپرس و افست و گراور ندارد، بلکه در عوض، ویژگی ممتازی به غنای رنگی اثر میبخشد که ممکن است برای یک طراح خیره کننده باشد.

تعداد رنگ استفاده شده در چاپ

رنگی یا تکرنگ بودن و یا چند رنگ تفکیکی ،داشتن چنانچه در ابتدای کار مشخص نباشد مشکلات فراوانی را در انتهای کار به پروژه تحمیل کند حد معمول کارهای چاپی ۴ رنگ است و کم کردن تعداد رنگ شاید برای سفارش دهنده هزینه چاپ را پایین بیاورد ولی مشکلات و انجام طراحی را کندتر میکند و با این محدودیت رسیدن به کار زیباتر مسلماً سخت تر خواهد بود.

برای اجرای یک پروژه که در آن از ترکیب رنگهای تفکیکی استفاده شده است حتماً به تجربه بیشتری نسبت به حد معمول (که ۴رنگ است) نیاز خواهید داشت. چرا که نرم افزارها هنوز قابلیت خوبی برای نمایش رنگ های تفکیکی ندارند تقریبا همه چیز به سابقه بصری طراح بستگی خواهد داشت.

تعداد صفحات حدودی با توجه به هزینه نهایی

در ابتدای طراحی یک کتاب یا برشور، تعداد صفحات معمولا به شکل پیش فرض تعیین میشود به شکل خلاصه باید گفت سه عامل در کم و زیاد شدن صفحات قابل ذکر است:

  • سفارش دهنده

 سفارش دهنده بیشتر بر اساس دورنمای کیفی پروژه و محدودیت مالی تصمیم گیرنده اصلی است.

  • طراح

معمولا پیش طرح با توجه به پیش فرض هزینه انجام میشود ولی در مواردی که محدودیت مالی وجود ندارد دست طراح برای انتخاب صفحات باز است.

  • محدودیت

هر روشی یا ،تکنیکی از قابلیت و محدودیتی برخوردار است. شماره صفحات نیز وابستگی زیادی به شیوه چاپی و صحافی دارد. به عنوان مثال در صحافی به قطع رحلی، تعداد صفحات مضربی از چهار(نیم فرم)، یا هشت (یک فرم)، باشد.

شروع به کار و مراحل طراحی گرافیک | چاپ حمزه

قطع چاپ

انجام همه اقدامات اولیه نظیر اسکن عکسها و الا تصویر سازی به معلوم بودن قطع کار وابسته است. در حقیقت طراح قبل از شروع کار، باید تمامی مراحل و محدودیتها را سنجش کند و مسیر کار خود را مشخص کند.

عنوان کردن مشکلات و محدودیت های احتمالی برای اضافه یا کم کردن رنگ؛ گرماژ؛ قطع ؛ رزولوشن یا کیفیت عکسها چنانچه سفارش دهنده آشنایی کاملی با روند پروژه ندارد، بهترین حالت برای داشتن وضعیت روانی مطلوب در حین اجرا و بعد از تحویل پروژه بازگو کردن برد مؤثر کیفی و کمی با هزینه مشخص به سفارش دهنده در ابتدای کار است. در این حالت سفارش دهنده انتظارهای واهی و ایده آلی از کیفیت نخواهد داشت.

به عنوان مثال چنانچه تصاویر اریجینال شما کیفیت چندانی ندارد و کارفرما هم نمی خواهد برای عکاسی مجدد هزینه کند، بهتر است ایشان را با عواقب کار آشنا کنید. فقط عنوان کردن همین مسئله میتواند تا حدود زیادی از عواقب روانی کار کم کند و توقعات بی جا را برطرف کند.

گرماژ چاپ

گرماژ کاغذ یا مقوا یا جنس سطح چاپی چنانچه ناگزیر از استفاده کاغذ گرماژ پایین باشیم مشکلاتی را به همراه خواهیم داشت و برای آن در روند رنگ آمیزی طراحی اقداماتی باید انجام آشنایی کامل به ساختار کاغذ می تواند دهیم.

امکانات ذهنی بسیاری را در جهت خلق جلوه های جدید برای طراح میسر کند. از طرفی با ازدیاد گرماژ و از بین رفتن برخی مشکلات احتمالی، مسایلی دیگر ممکن است قابل تصور باشد. بهترین راه حل دیدن نمونه های مشابه است که نکاتی آموزنده برای تعیین چگونگی کار دارد.

تعيين زمان حدودی برای پایان طراحی و چاپ با تعیین زمان شروع و پایان مشخص میشود تا چه اندازه باید برای هر صفحه یا تصویر سازی وقت گذاشته شود تعداد زیادی از فعالیتهای گرافیکی از همان ابتدا دچار محدودیت زمان است و مدیریت صحیح زمان برای تکمیل پروژه بسیار لازم است.

بعد از مشخص شدن محدوده، لازم است مسیر جریان پروژه مشخص گردد یعنی طراح این . را یادداشت میکند تا دیگران را در ادامه از روند جریان پروژه آگاه کند این یادداشت میتواند حاوی هشدارهای لازم در هر قسمت باشد و توضیحات روشن کننده مسیر را داشته باشد.

 

مجموعه تخصصی چاپ و بسته بندی های لوکس حمزه

منبع: کتاب طراحی تا چاپ اثر مهدی احمدی

نظرات

ارسال نظر