حمزه-مجله حمزه

معافیت گودی کمر سربازی 1403

اگر میخوای از معافیت گودی کمر استفاده کنی و از شرایطش مطلع شی با ما همراه باش تا کامل و دقیق و بر اساس آخرین قوانین سازمان وظیفه عمومی بهت توضیح بدیم. یادت نره بر اساس قانون فقط با شرایطی که گفته میشه امکان معافیت است. در غیر اینصورت شاید بشه فقط معاف از رزم شد.

شرایط معافیت گودی کمر

گودی کمر به دلیل انحراف خارج از حد معمول در ستون فقرات بوجود می آید. گودی کمر در تمام افراد باید وجود داشته باشد اما در بعضی ها به قدری شدید است به سادگی قابل تشخصی است و باعث شده شکم هم جلوتر بنظر برسد.

انحراف در ستون فقرات بصورت عمودی یا جانبی ایجاد میشود و هر کدام از موارد دارای شرایط خاصی برای معافیت است و بر اساس قانون معافیت گودی کمر جز مواردی است که حتما به مدرک تحصیلی ربط دارد و در حین تحصیل نمیتوان اقدامی کرد.

مطلب مفید دیگر: معافیت قوز قرنیه

انواع معافیت گودی کمر

در کل کمیسیون پزشکی یکی از این 3 حالت را معیار صدور رای در نظر میگیرد.

کیفوز توراسیک

اگر کسی دارای کیفوز بیش از 70 درجه باشد از خدمت سربازی معاف خواهد شد این انحراف در ستون فقرات بصورت عمودی است و مقدار کمتر از 70 درجه در شرایط معاف از رزم قرار میگیرد.

کیفوز توراکولومبار

این حالت از انحراف ستون فقرات هم دارای معافیت گودی کمر است به شرطی که انحراف بیش از 30 درجه باشد و همچون حالت قبلی اگر کمتر از مقدار گفته شده باشد مشمول تنها معاف از خدمات رزمی خواهد شد.

اسکولیوز

در آخرین حالت اعلام شده از سوی شورای پزشکی در صورتی که فرد دارای انحراف اسکولیوز بیش از 30 درجه باشد میتواند از خدمت سربازی خلاص شود. البته در این حالت مدرک تحصیلی تاثیر گذار است و اگر متقاضی دارای مدرک کارشناسی باشد باید دارای انحراف بیش از 45 درجه باشد در غیر اینصورت فقط میشه از مزایای معاف از رزم استفاده کرد.

توجه

با توجه به اینکه مدرک تحصیلی در صدور نوع معافیت گودی کمر تاثیر گذار است پس نمیتوان در حین تحصیل اقدام کرد و حتما باید آخرین مدرک تحصیلی ارائه شود.

مطلب مفید دیگر: دوره تکمیلی بسیج

مراحل معافیت گودی کمر

برای معافیت گودی کمر در 2 حالت کلی میتوان اقدام کرد:

مطلب مفید دیگر: نقص توجه در کودکان چیست؟

قبل از خدمت سربازی

در اینصورت لازم است به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید و با ارائه مدارک خواسته شده تشکیل پرونده دهید تا پیامک از سوی نظام وظیفه جهت تعیین تاریخ و مکان شورای پزشکی اطلاع رسانی شود. بعد از تشکیل پرونده پزشکی بعد از حدود 40 روز دوباره پیامک دریافت میکنید تا در کمیسیون پزشکی حاضر شوید و رای  به شما ابلاغ شود. در صورت معافیت کافیت هزینه صدور کارت را پرداخت کنید.

حین خدمت سربازی

بعضی از سربازان در حین خدمت متوجه مشکل میشوند اما جای نگرانی نیست چون قوانین معافیت گودی کمر قبل و در حین خدمت سربازی یکسان است. کافیست به بهداری یگان مراجعه کنید و با دریافت نامه به بیمارستان مشخص شده اعزام شوید. بعد از تشکیل پرونده کمیسیون پزشکی انجام میشود و در صورت معافیت باید از یگان خدمتی تسویه حساب کنید و منتظر ارسال کارت شوید.

چند تا نکته مهم

سربازان فراری برای اقدام باید به یگان خدمتی مراجعه کنند.

سربازان غایب منعی برای اقدام ندارند و مشکلی پیش نخواهد آمد.

معافیت در حین خدمت کمتر از یک ماه و قبل از خدمت حداقل 3 ماه زمان میبرد.

در صورت عدم معافیت برگه اعزام به سربازی صادر میشود.

مدارک مورد نیاز برای معافیت گودی کمر

اصل مدارک شناسایی

تکمیل فرم 3 برگی در پلیس+10

آخرین مدرک یا وضعیت تحصیلی

MRI از ستون فقرات

مطلب مفید دیگر: طرح انصار

توجه

اگر در حین خدمت سربازی هستی تنها مدرک مورد نیاز که متفاوت است موارد گفته شده است ، ارائه نامه به اعزام به بیمارستان از سوی یگان خدمتی است.

در پایان بدانید

معافیت گودی کمر دارای محدودیت خاصی جز استخدام در ارگان های نظامی نیست و جز معافیت های سربازی خوب محسوب میشود و در صورت داشتن مدارک کافی به سرعت هم قابل اثبات است و میشه از خدمت سربازی معاف شد. پیشنهاد میکنیم قبل از اقدام حتما به یکی از مراکز درمانی نیروهای مسلح مراجعه کنید تا وجود انحراف در ستون فقرات اثبات شود.

نظرات

ارسال نظر