حمزه-مجله حمزه

آرت ورک (Art work) چیست؟

آرت ورک (art work) چیست؟

در این مطلب آموزشی از مجموعه تخصصی چاپ و بسته بندی بگ شاپ حمزه به بررسی آرت ورک در صنعت چاپ و بسته بندی می پردازیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. 

آرت ورک در شیوه سنتی شامل طرح فرستاده شده به لیتوگرافی فونتهای استفاده شده و تصاویر استفاده شده و همچنین دستورهای العملهای چاپی است. این مجموعه برای شروع لیتوگرافی مورد نیاز میباشد. طراح در هنگام تفکیک رنگها و همچنین تفهیم سایر دستورالعملها، لازم است ناظر روند لیتوگرافی باشد. با آمدن شیوه جدید این روش تقریباً منسوخ شده و فقط در مواردی برای تهیه کتابهای خطی (فقط متن) و کم بها استفاده میشود.

 با پایین آمدن تدریجی قیمت فیلم ایمیج ستر بیشتر ناشرین ترجیح دادنند تا بجای سیستم قبلی نوردهی و عکاسی و تهیه فیلم نگاتیو و استفاده از زینک نگاتیو از سیستم جدید در قالب ایمیج ستر بیشتر بهره ببرند. هر چند که هنوز برخی از ناشران برای تهیه کتاب ها با پرینت ناخوانایی ژله برعکس که بر روی کاغذ کالک تهیه میکنند و همچنین فرم بندی دستی آن و کپی با زینک پرتیو، امکان تهیه زینک را با قیمت نازلتری انجام میدهند و به این ترتیب قیمت تمام شده کمتری را پرداخت می کنند.

 این شیوه دقت نازلی در انتقال و کپی اطلاعات تصویری دارد و به همین جهت کار نهایی بسیار بی کیفیت خواهد بود. پایین آمدن قیمت تمام شده زینک به روش کامپیوتر به زینک میتواند گردش کار فعلی را نیز عوض کند چیزی که شاهد آن هستیم بالاتر رفتن حجم استفاده از شیوه کامپیوتر به زینک است.

هارد باکس حمزه پکیجینگ  مشاهده محصولات لوکس حمزه  شاپینگ بگ حمزه پکیجینگ

 

آرت ورکهای بیت مپی

کوچکترین عنصر یا مشخصه در فایلهای تصویری پیکسل نامیده میشود. پیکسل پایه و اساس ساختار فایلهای بیت مپی است. در این نظم تمامی عناصر با محدوده مربع های کوچکی که همان پیکسل ها هستند، قابل شناسایی میباشند فراوانی پیکسل ها در واحد اندازه گیری را رزولوشن مینامند عمق یا ارزش رنگی پیکسل ها از حیث رنگ به ظرفیت ذخیره سازی نرم افزار و فرمت فایل بستگی دارد.

پیشنهاد مطالعه: معرفی کامل روش چاپ و تکثیر اچینگ (Etching) یا چاپ فلزی + تصاویر و توضیح کامل

آرت ورک چیست

بیت در اصل همان پایه ارزشی هر پیکسل است که در اندازه های ۱ / ۸ / ۱۶۱ / ۳۲ بیت در هر چنل قابل ذخیره سازی با زبان فایلهای تصویریاست. مثلا تصویر در فایل بیت مپ بصورت یک بیتی ذخیره میشود که هر بیت نشان دهنده دو حالت سفید یا سیاه است.

 هر چند با امکانات چاپی فعلی لزومی برای استفاده از عمق بیشتر از ۸ بیت در چنل نیست ولی برخی از نرم افزارها مثل فتوشاپ تا ۳۲ بیت را پشتیبانی میکنند که فقط در محدوده اطلاعات دیجیتال قابل استفاده است. چنانچه علاقمند بودید میتوانید در منوی ایمیج فتوشاپ یک تصویر را از حالت ۸ بیت در چنل به حالت ۱۶ یا ۳۲ تبدیل کنید و سعی کنید آن را در محیط های نرم افزارهای دیگر باز کنید، آنگاه خواهید دید که برخی از برنامه های گرافیکی با یک پیغام متذکر می شود این یک فایل واقعی نیست و به این علت متأسفانه باز نمی شود».

از برنامه های بیت مپی بیشتر برای پردازش تصویر استفاده میشود و معمولاً ترکیبی از آن در کنار یک برنامه وکتوری می تواند ترکیب مناسبی .باشد همیشه کار کردن با فایلهای بیت مپی به زمان بیشتری نیاز داشته ،است، چراکه شخصیت مستقل هر پیکسل موجود در فایل به حجم تصویر اضافه می کند و همین امر باعث صرف زمان در خوانش تصویر میشود.

پیشنهاد مطالعه: تغییرات ناخواسته اندازه در زمان چاپ + راه حل آن

زیاد کردن رزولوشن بعد از اسکن یک اشتباه بزرگ

زیاد کردن رزولوشن فایل بعد از اسکن اشتباه بزرگی است که برخی برای رسیدن به عدد قابل قبول انجام میدهند این دسته از افراد فکر میکنند اگر فایل آنها بر اساس شنیده های مرحله قبلی خود ۳۰۰ نقطه در اینچ رزولوشن نداشته باشد در مرح خروجی با مشکلی خاص روبرو میشوند. در این حالت برای بر طرف کردن مشکل این کار را با فتوشاپ انجام می دهند.

 مشکلی که این دسته از افراد از آن فرار می کنند دقیقا همین کار است که برای درمانش انجام می دهند. یعنی بزرگ کردن فایل توسط نرم افزارها». این نوع بزرگ نمایی به غیر واقعی» نیز تعبیر می.شود کار که برخی از دوربین های عکاسی دیجیتال و تلفن همراه برای گول زدن مشتری انجام می دهند.

در در این بزرگ نمایی ارزش رنگی هر پیکسل به پیکسل های جدیدی که اضافه شدهاند بخشیده میشود به همین دلیل بزرگ نمایی این دسته از فایلها لبه های رنگی وضوح لازم را ندارد و به نوعی از تار بودن زیاد رنج می برند.

آرت ورک چیست

تصویر فوق در برنامه فری هند ساخته شده است. محدوده تمامی رنگهای بکار رفته با خطوط بسته مشخص شده است که در تصویر پایین به خوبی نمایان شده است خطوط و منحنی های مختلف با نقاط و بازوهای کنترل کننده منحنی رسم شده و قابل تغییر تفاوتی می باشد. سنگینی و حجم این فایلها با تغییرات اندازه سایز هیچ نمی کند یعنی چنانچه این تصویر بخواهد بیست برابر این اندازه هم بشود، در حجم و سنگینی فایل هیچ تفاوتی رخ نمی دهد با این ویژگی که در کیفیت آن نیز تغییری رخ نمیدهد.

ممکن است دوست داشته باشید: جعبه جواهر لوکس حمزه

آرت ورک های وکتوری

در نوع دیگر کدگذاری برای فایلهای تصویری که شامل طرح و رسم هستند از فرمولهای ریاضی برای بیان خطوط و منحنی ها استفاده می شود آت لاین اساس این برنامه هاست است تمامی اطلاعات توسط آت لاین محدود و مشخص میشود. در اغلب موارد فرمت وکتوری (۳) را پست اسکریپت میخوانند چرا که بیشتر پارامترها با خطوط ساخته می شود.

 اگرچه این فرمت ساخت و پردازش اطلاعات را بر اساس فرمولهای ریاضی گونه انجام میدهد ولی رزولوشن فایل در هنگام آماده سازی قبل از چاپ (خروجی فیلم) نیز تأثیر زیادی در روند کیفی آن دارد فایل پست اسکریپت میتواند با رزولوشن خروجی های متفاوت هماهنگ شود به این ترتیب که آت لاین ها در هنگام خروجی تبدیل به پیکسل می شود و پرینت می شود.

مزیت دیگر فایلهای وکتوری، قابلیت سبکی و کم حجم بودن آن برای آرشیو و ذخیره سازی فایل ها است. شیوه جدیدی که برای ذخیره سازی اطلاعات گرافیکی در نظر گرفته شده است، ترکیبی از فرمت پیکسلی و وکتوری است که تعریف جدیدی از پست اسکریپت است و پی دی اف نام دارد. این شیوه یک محیط ایده آل برای قرارگیری و کدگذاری اطلاعات تصویری، متنی و شکلی) است.

 

مجموعه تخصصی چاپ و بسته بندی های لوکس حمزه

منبع: کتاب طراحی تا چاپ اثر مهدی احمدی

 

نظرات

ارسال نظر