حمزه-مجله حمزه

انواع ماشین های چاپی و کاربرد های آنها

انواع ماشین های چاپی و کاربرد های آنها

ماشین های چاپ انواع گوناگون دارند و از زمان ،اختراع تاکنون تغییرات بسیار کرده و پیچیده تر شده اند اما اساس کار آنها یکسان است.

در این متن از مطالب آموزشی مجموعه تخصصی چاپ و بسته بندی های لوکس حمزه به بررسی انواع ماشین های چاپ، کاربرد های آنها و پیدایش استفاده از رایانه برای چاپ خواهیم پرداخت، پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

به طور کلی ماشینهای چاپ به دو نوع هستند

۱ ماشینهای چاپ ورقی که با ورقهای جداگانه کاغذ تغذیه می شوند.

 ۲ ماشین های چاپ رول (وب) که با نوارهای پیوسته کاغذ تغذیه میشوند.

 ماشین های چاپ ممکن است تک رنگ یا چند رنگ باشند. روی ماشینهای چاپ چند رنگ معمولاً هر رنگ به یک واحد کامل چاپ نیاز دارد، مثلاً یک ماشین چاپ دو رنگ دارای دو واحد کامل چاپ و ماشین چاپ چهار رنگ دارای چهار واحد کامل است.

سه نوع ماشین چاپ لتر پرس (برجسته) وجود دارد:  پلاتی- (ملخی)، سیلندری تخت (مسطح)، روتاری (دوار)

 

ماشین های چاپ پلانی (ملخی)

در این نوع ماشینها فرم حروف چاپی و کاغذ در دو سطح تخت حمل می شود. این دو سطح به نامهای پلاتن یا سطح فشار دهنده و تخت شناخته می شوند.

حرکت باز و بسته شدن سطح فشار دهنده تا اندازه ای شبیه حرکت آرواره صدف دریایی است هنگام باز شدن آرواره ماشین چاپ با بازویی به شکل ملخ هواپیما، یک ورق کاغذ روی سطح فشار قرار میگیرد و مرکب پاشیده شده روی سطح فشار دهنده کاغذ عمل چاپ را انجام میدهد با باز شدن مجدد آرواره به وسیله ملخ حامل به سینی خروجی منتقل میشود این ماشین چاپ برای آگهی ها و دعوت نامه ها و کارتهای ویزیت مانند آنها استفاده می شود.

ماشین چاپ سیلندری تخت (چاپ مسطح)

ماشین چاپ سیلندری تخت یا چاپ مسطح در این نوع ماشین چاپ یک سیلندر فشار چرخشی ثابت وجود دارد و یک تخت متحرک که فرم چاپی را نگه میدارد و یک کاغذ گیر فولادی کاغذ را روی سیلندر نگه می دارد. هنگام حرکت تخت متحرک زیر سیلندر، کاغذ روی فرم چاپی گردانده می شود و تخت متحرک به حالت اولیه بازمی گردد، سیلندر بلند می شود و به فرم چاپی مرکب میزند سپس کاغذ چاپ شده به سینی خروجی منتقل می شود.

پیشنهاد مطالعه: چاپ لترپرس (letterpress) چیست؟ + کاربرد های چاپ لترپرس

ماشین چاپ روتاری (دوار)

ماشین چاپ روتاری یا دوار | انوع ماشین های چاپ

ماشین های چاپ روتاری ماشین های چاپ روتاری در دو نوع دوار و روتاری وب (رول) هستند. ماشینهای چاپ روتاری در مقایسه با دو نوع اول کارآمدتر و سریع تر هستند. تفاوت آنها با ماشینهای سیلندری تخت این است که حرکت ماشینهای سیلندری یک در میان است در حالی که این ماشینها چاپ را پشت سر هم انجام میدهند و حرکت سیلندر فشار دوار و چرخشی است.

 در ماشینهای چاپ روتاری وب از کاغذ وب (رول) استفاده می شود. دو طرف نوار پیوسته رول به ماشین بسته می.شود این رول از میان ماشین می گذرد و عمل چاپ انجام می شود. ماشین های چاپ فلکسو گرافیک نیز از انواع ماشینهای چاپ لترپرس وب هستند.  از این نوع ماشین به طور گسترده در چاپهای زینتی و بسته بندی ها استفاده می شود و کم خرج و ساده است.

ماشین چاپ افست

اساس تمام ماشین های چاپ افست یک فشار چاپ یا هر گردش سیلندرها است. ماشین چاپ افست دارای امتیاز زیر است:

  1. تطبیق سطح چاپ لاستیکی با سطوح چاپ ناهموار که نیاز به فشار کمتر دارد و در نتیجه کیفیت چاپ بالا می رود.
  2.  کاغذ با لوحه های فلزی تماس نمی گیرد عمر لوحه را افزایش و ساییدگی پوشش آن را کاهش می دهد.
  3. متن و تصویر به جای چپ خوان به طور خوانا روی لوحه قرار می گیرد.
  4.  به علت پوشش یکسان به مرکب کمتری نیاز دارد سریع تر خشکمیشود و پشت زدگی کاهش می یابد.

ماشین چاپ گراور

یک واحد چاپ گراور شامل یک سیلندر ،چاپ یک سیلندر فشار و یک سیستم مرکب زنی است مرکبهای چاپ گراوری فرار هستند و فوراً خشک میشوند. در میان واحدهای چاپ از خشک کن استفاده میشود تا سرعت خشک شدن افزایش یابد.

در چاپ رنگی، ماشین چاپ با چشمهای الکتریکی انطباق رنگها را کنترل می کند. از این نوع ماشین چاپ برای چاپهای رنگی تمبرهای پستی، روکش های دیواری و کف پوشها و مانند آنها استفاده میشود.

برای آشنایی و مطالعه کامل تر در مورد روش چاپ گراور کلیک کنید.

 

استفاده از رایانه در صنعت چاپ و بسته بندی

در دهه ۱۹۶۰ میلادی وقتی که نخستین ماشین های تحریر مغناطیسی ای بی ام به بازار عرضه شد تحول چشمگیر در چاپ و امور مربوط به آن به وجود آمد به طوری که از ماشین تحریر به عنوان واژه پرداز استفاده کردند.

 پس از یک دهه ۱۹۷۰میلادی که کامپیوترهای شخصی و ملحقات آنها نظیر چاپگرها " نشر رومیزی " به وجود آمد، به تدریج حروف چینی تولید فنی و چاپ روی یک میز انجام شد. امروزه امور مربوط به حروف چینی صفحه آرایی تصحیح امور هنری و چاپ را می توان یک جا و روی یک میز انجام داد البته کتاب یک کالای فرهنگی است و باید روندی ویژه را طی کند و در آن روند نمیتوان همه چیز را به دست ماشین سپرد.

 در قرن بیستم، نشر رومیزی همان نقشی را در تاریخ بشریت ایفا کرده که حروف متحرک گوتنبرگ در قرن ۱۵ انجام داده است گذشته از سرعت و کثرت که از دستاوردهای رایانه هاست تنوع پیامهای ارتباطی استفاده از انواع رنگها طرح ها، خطها و نمادها و مانند آنها تحولی شگرف در ایجاد ارتباطات بهتر و متنوع تر میان انسانها و مواد مکتوب ایجاد کرده است به علاوه " نشر رومیزی " می تواند مراحل پیش از چاپ و چاپ را به یک مرحله تبدیل کند و به سادگی جایگزین شیوه های دیگر چاپ شود.

با پیدایش شبکه های جهان گستر " نشر رومیزی " تبدیل به پدیده خود انتشاری نیز شده است هر کس که به یکی از شبکه های اطلاع رسانی جهانی دسترسی پیدا کند بالقوه یک ناشر است زیرا میتواند در صفحه اصلی شبکه جهان کند.

گتر آنچه را در بستر دارد به سراسر شبکه بفرستد تکثیر، پخش و توزیع بی آنکه لبه تیغ سانسور موانعی برای او فراهم کند شبکه های جهانی اطلاع رسانی دیوارهای سنتی ارتباطات را در هم شکسته اند بنابراین انتقال دانش دیگر منتظر روند مرحله به مرحله نشر و چاپ نمی ماند دانش و معرفت به هر طریق که ممکن باشد، به سرعت و سادگی منتشر می شود.

 بدین ترتیب در عصر حاضر هر کس که قصد دارد دانش را منتشر کند باید در لباس ناشران درآید این همان تحول شگرفی است که در عصر حاضر به وجود رد آمده است تحول دیگر تغییر محمل های اطلاعاتی با ابزارهای اطلاع رسانی است اگر زمان لوح ،گلین، سنگ ها، پارشمن و ... كتاب محمل اطلاعاتی عصر و زمان خود بودند اکنون می توان به کتابهای الکترونیکی نیز فکر کرد کتاب هایی که روند تولید را در زمانی کوتاه می پی مایند.

پیشنهاد مطالعه: طراحی و توسعه صنعت کارتن سازی در جهان + مراحل تولید کارتن

 

 

مجموعه تخصصی چاپ و بسته بندی حمزه

منبع: کتاب آشنایی با مبانی چاپ اثر دکتر فهیمه باب الحوائج

نظرات

ارسال نظر